Updated on: 16 Jan 2021
2020 bood de gebruikers van kredietkaarten in België een schat aan voordelen en beloningen voor kortingen op verzekeringen en de mogelijkheid om in termijnen terug te betalen. Belgische kaartgebruikers hadden tal van kredietkaartaanbiedingen waaruit ze konden kiezen. Dankzij een relatief gezonde economie en concurrentie voor de consument lanceerden de uitgevende instellingen nieuwe producten met aantrekkelijke incentives.
Ook in 2021 kan de consument genieten van rijkelijke kredietkaartbeloningen, zolang hij maar oppast om hoge intrestschulden te vermijden.
Hier volgen enkele trends voor de kredietkaartenmarkt in 2021:
Meer co-branded kredietkaarten komen naar België
De grote merken zullen hun kredietkaarten in 2021 naar de EU brengen en kaarten zoals Amazon Prime Rewards Visa Signature, Uber Visa, Starbucks Visa of PlayStation Visa zijn wellicht binnenkort ook in België beschikbaar. Retailers zien een gepersonaliseerde kaart om munt te slaan uit de loyaliteit van de klant en rekening houdend met de ruime beloningen die zij aanbieden, zullen veel klanten zich graag aanmelden. Als uw favoriete retailer nog geen plekje in uw portemonnee heeft, is de kans groot dat dit snel zal gebeuren.
Sommigen zijn er al zoals de Neckermann MasterCard, de IKEA creditcard of de Carrefour VISA en er zullen nog veel meer bijkomen dit jaar.
Meer uitgaven met kredietkaarten
Naarmate de Belgische economie sneller en sneller naar een cashless economie evolueert, zullen mensen het aandeel van het gebruik van kredietkaarten in hun totale uitgaven blijven verhogen. Sommige bedrijven, met name restaurants die zich richten op de lunch van mensenmassa's, zeggen dat cashless werken hen tijd en geld kan besparen. Ze hoeven aan het einde van de dag geen contant geld te tellen en de transacties bij de kassa verlopen vaak sneller.
Dit is een grote kans voor consumenten die gebruik maken van beloningen op basis van kredietkaarten in hun dagelijks leven en erin slagen om het juiste type kredietkaart te gebruiken voor het juiste type aankoop. Als u de voordelen van uw kredietkaarten ten volle benut, kunt u aan het einde van het jaar minstens 800 euro besparen.
Meer opties voor contactless
Betalen met uw kredietkaart zonder te swipen of in te steken klinkt misschien futuristisch als u nog geen bekeerling bent, maar een groeiend aantal consumenten gebruikt contactless kaarten en dit jaar zullen er nog meer volgen.
Steeds meer kaartuitgevers voegen dergelijke opties toe aan hun kaarten, zoals Beobank of Cofidis. Voor consumenten die van gemak en snelheid houden, is dat iets om naar uit te kijken.
Premium kaarten zullen zelfs nog meer luxevoordelen bieden
Premium kaarthouders kunnen extra's verwachten, zoals toegang tot de lounge op de luchthaven, hoge beloningstarieven, kredieten voor travel miles en reisverzekeringen. Om zich te onderscheiden, zullen uitgevende instellingen misschien nog creatiever worden. U kunt andere partnerschappen verwachten tussen uitgevers en topmerken. ING stuurt u naar Tomorrowland of geeft u de kans om geld terug te verdienen tijdens het winkelen met de ING + deals, Beobank biedt u vakantiekortingen aan bij Neckermann of biedt een gamma van kortingskredietkaarten. Eersteklas upgrades, spabehandelingen en champagne-evenementen behoren allemaal tot de mogelijkheden in deze zeer competitieve wereld.